Fenomen Facebooka?

Nie ma osoby na świecie, która nie wiedziałaby czym jest Facebook. Obecnie, główny portal firmy posiada zarejestrowanych ponad 1,6 mld użytkowników, z czego około miliarda loguje się każdego dnia.  Aplikacje należące do Facebooka, jak Instagram, Facebook Messenger czy WhatsApp pochłaniają około 30% całego czasu spędzanego w internecie na telefonach komórkowych przez ludzi na całym świecie. Dla porównania, Google Search oraz YouTube łącznie stanowią jedynie 11% całości czasu on-line na urządzeniach mobilnych.

Jak rozwijał się fenomen portalu i w jaki sposób rosła jego potęga?

Mamy do czynienia z jednym z najbardziej dynamicznych wzrostów wartości firmy w historii. Pierwowzór Facebooka, o nazwie FaceMash został stworzony przez Marka Zuckerberga w roku 2003 i przedstawiony studentom na uczelni Harvarda w celu uzyskania opinii na temat aplikacji. Po pomyślnych wynikach i znacznym wzroście zainteresowania, nastąpiła przeprowadzka firmy do Silicon Valley. W roku 2006 popularny amerykański serwis Yahoo podjął nieudaną próbę wykupienia Facebooka. Rok później swoje zainteresowanie wyraził także gigant Microsoft. Kilka następnych lat nieustannego wzrostu doprowadziło do przejęcia w roku 2010 serwisu e-Bay. Rok 2012 był kolejnym krokiem milowym dla firmy Zuckerberga – pod skrzydła spółki wszedł Instagram oraz miał miejsce długo oczekiwany przez inwestorów i niezwykle udany debiut na giełdzie. W następnych latach Facebook notował nieustający wzrost przychodów oraz zainteresowania. Świętował także rekordy użytkowników korzystających z serwisu. Zakupione zostały kolejno: Onavo w roku 2013 oraz WhatsApp i Oculus w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy. Obecnie, najbardziej popularny serwis świata, jest wyceniany na 325 mld USD!

Można więc stwierdzić, że jest swoistą „projekcją” największych optymistów, w jakim miejscu może znajdować się firma po 14 latach nieprzerwanego i ogromnego rozwoju.

Źródło: http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2016/04/daily-chart-5?fsrc=scn/fb/te/bl/ed/facebooktheworldsmostaddictivedrug

Absolwent studiów ekonomicznych na Uniwersytecie Łódzkim, aktualnie student finansów i rachunkowości biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Wielki fan programu MS Excel. Zainteresowania: analiza finansowa i ekonomiczna, gospodarka, sektor rafineryjny, sport.

  • Piotr Kacprzak

    Fakt. Fenomen 🙂